Welkom, u kunt hier Inloggen of Registreer

Edam-Volendam Opinie

U bent hier: HomeForum home → Onderwerpen → Maatschappij → Thread

Overigens ben ik van mening dat Piet Reijers ongeschikt is als moderator

Totaal aantal reacties: 212

Geregistreerd 2014-02-03

PM

‘Overigens ben ik van mening……’ is de aanhef van een klassiek geworden uitspraak van de Romeinse senator/schrijver Cato die te pas en onpas zijn mening dat Carthago verwoest moest worden overal plaatste. Die klassieker heb ik gebruikt om onder een aantal reacties op Groot-Waterland te laten weten dat ik van mening ben dat Piet Reijers ongeschikt is als moderator. Al heel lang heb ik problemen met de wijze waarop moderatoren op deze site ingrijpen. Nu was er een directe aanleiding. Piet Reijers reageerde zelf op de vraag waarom iets verwijderd was met ernstige smaad en laster op de vraagsteller en voegde daar aan toe dat moderatie zich voltrekt via zijn normen en waarden. De bedoelde reactie is inmiddels verdwenen. De vraagsteller werd geblokkeerd.

Op mijn ‘Overigens….’ Werd de bekende bully TNM (nickname) van Groot-Waterland actief. Eerst stelde hij de vraag of ik gezien die opmerking niet verwijderd moest worden. Vervolgens meldde hij in een reactie dat ik moest opsodemieteren en maar lekker moet gaan ouwehoeren met Fredje (Fred Seeboldt) op Evopinie. Beide reacties heb ik zonder commentaar laten passeren. Ik nam aan dat iedere lezer ze wel ongepast zou vinden.
Niet veel later verscheen een reactie van hem op een reactie van mijn hand waarin ik stelde dat de woningbouw langs de N247 op slot moest omdat de N247 geen capaciteit meer had. Deze keer attaqueerde hij door zwaar op de man te gaan spelen. Ik reageerde met het verwijt dat hij dat deed en dat ik het een zielige strategie vond die bekend is van demagogen en agitatoren. Verder onderbouwde ik mijn stelling dat de woningbouw op slot moest. Hij reageerde nogmaals met sterk op de man te spelen. Deze keer besloot ik om hem met gelijke munt te beantwoorden. Beredeneerd noemde ik zijn reacties vunzig en stelde dat hij met deze manier van reageren een schandvlek was in de groep van reageerders.

Toen greep de moderatie in. De discussie verdween uit de reactiekolom. Iets later kwam een van de reacties van bully TNM weer terug in een min of meer gekuiste versie. Ik merkte dat ik niet meer kon reageren en moest de conclusie trekken dat ik was geblokkeerd.

De volgende dag pakte bully TNM de reageerster ‘Snaartje’ aan. Kort samengevat: ‘Moderator, kan ze niet geblokkeerd worden vanwege haar dom gelul en psychopathische teksten’. Korte tijd later verdween die reactie, maar bully TNM werd niet geblokkeerd.

Ik heb me al veel vaker verzet tegen het op de man spelen van TNM en ik was regelmatig daar een van de slachtoffers van. Het is een van de redenen dat ik Piet Reijers ongeschikt acht als moderator.

De regionale nieuwssite ‘Groot-Waterland’ is te vergelijken met het landelijk ‘nu.nl’. Er is geen eigen nieuwsgaring, alle items worden uit andere bronnen betrokken. Groot Waterland moedigt ook aan om zelf nieuws in te brengen. In mijn vorige post heb ik een voorbeeld gegeven van een door mij ingebracht item die tot tweemaal toe zonder enige toelichtende reactie werd geweigerd.  Aan de spelregels kan het niet liggen. De enige spelregel die onder aan de site staat is dat de beheerders geen enkele verantwoordelijkheden nemen voor de inhoud van items of de reacties daaronder. Daar kan een onzichtbare spelregel aan worden toegevoegd nu Piet Reijers in een reactie heeft aangegeven dat er wordt gemodereerd volgens zijn normen en waarden. Dat is natuurlijk geen houdbaar uitgangspunt. Hij mag dat doen, maar uiteindelijk zal het getoetst moeten worden aan wat algemeen gebruikelijk is en wordt bepaald door wetgeving en jurisprudentie met betrekking tot de vrijheid van meningsuiting. Blokkeren, reacties weghalen of zelfs veranderen kan in dit verband worden gezien als een onrechtmatige daad. Maar zoiets is moeilijk aan te pakken en van die situatie maakt Piet Reijers en zijn handlangers die ook modereren gebruik om de meningsvorming naar eigen inzicht te sturen. Dat leidt onder meer tot censuur en beïnvloeding door op de man te spelen.

Moet ik het erbij laten zitten, vraag ik me af. Ik heb besloten dat niet te doen, maar kan dat niet in mijn eentje. Fred Seeboldt heeft op deze site al heel wat kritiek geuit op de gang van zaken met de moderatie op Groot Waterland. Ik beraad me op hoe het kan worden aangepakt.

Totaal aantal reacties: 355

Geregistreerd 2014-01-17

PM

In reacties van deze week lijkt het erop dat het dillemma (Is Piet Reijers wel echt de baas over zijn eigen forum ?)
goed wordt weergegeven.

Snaartje 31 juli 2019 21:02 uur
Eigenlijk is de reactie van TMN / Tom Veerman gewoon onbeschoft. En dat mag wel van Piet.

Edammertje 1 augustus 2019 07:56 uur
Daar heeft Snaartje wel een punt. TMN zal waarschijnlijk zich achter de vrijheid van meningsuitting verschuilen, maar wat hij daar allemaal roeptoetert is ongehoord! Her zegt wel weer wat over het niveau…. In een woord: verschrikkelijk.

Snaartje 1 augustus 2019 08:44 uur
Er zijn milieus waarin dergelijk taalgebruik algemeen gebruik is en waar de gebruikers ervan zelf niet in de gaten hebben wat ze zeggen en al helemaal niet dat wat ze zeggen over henzelf gaat. Taalgebruik is aangeleerd, net als denken en gedrag.

Wat Snaar bevreemdt is dat de webmaster, Piet of wellicht een assistent, zonder opgaaf van reden keurige Algemeen Beschaafd Nederlandse vrijheden van meningsuiting (overigens een zeer rekbaar begrip) verwijdert en zo’n verheffende scheldkanonnade zoals nr. 9 laat staan.

Gekte of voortschrijdend inzicht?